Boek Presentatie

Frank_bert_visscherBert Visscher geraakt door Sterre

AMSTERDAM – Cabaretier Bert Visscher heeft woensdag in theater Carré in Amsterdam uit handen van Lars Freriksen het boek ‘Lisa, het meisje dat prinsesje wil worden’ in ontvangst genomen. Het boek is geschreven door Frank Freriksen en zijn dochter Sterre, een meisje uit Raalte, zusje van Lars, dat op 8-jarige leeftijd, op 3 juli 2007, overleed aan de gevolgen van leukemie.

Bert Visscher ontmoette Sterre destijds in het ziekenhuis in Groningen, waar de cabaretier ambassadeur is en af en toe de zieke kinderen opvrolijkt. ,,Sommige kinderen vallen op. Sterre was zo’n kind”, vertelde Visscher in de artiestenfoyer van Carré. ,,Meteen keet lellen. Bingo! En babbelen maar. En een uitstraling. Ze had veel fantasie.”

Het was natuurlijk geen droevige, formele bijeenkomst. Daar zorgde Visscher wel voor. Hoewel bekend om zijn hyperactieve optredens zorgde Visscher dit keer voor een rustig, maar sfeervol samenzijn. ,,Het doet me heel veel”, zei hij, toen hij het boek in handen kreeg. ,,Hij krijgt een mooie plek in m’n boekenkast. Om te vervolgen ‘op z’n Berts’: ,,Nee, ik ga ‘m natuurlijk niet meteen in mijn keukenkastje flikkeren, nee!”

,,Waarom Carré?”, grapte hij verder. ,,Is lekker groot. Als Sterre daarboven op een wolk toekijkt, kan ze het tenminste vinden.”

Voor de schoolklas van basisschool De Ieme, waar Sterre in zat was het, evenals voor de familie en vrienden, een bijzondere dag. Via de artiesteningang naar binnen bij Carré is niet alledaags. ,,De kinderen uit haar oude klas zijn erg betrokken”, vertelde directeur van De Ieme, San Bronk. ,,Dit is een hele mooie afsluiting.”

Op De Ieme is er een herdenkingsplaats waar kinderen nog steeds gedichtjes of tekeningen over Sterre achterlaten. ,,De kinderen zijn overwegend heel positief. Ook toen Sterre zo ziek was. Dat was heel prettig voor haar als ze na een periode ziekzijn weer op school kwam. Haar overlijden kwam onverwacht, we hebben er op school veel aandacht aan besteed.”

,,De juffrouw van de kantine heeft flink wat fristies ingeslagen, dus nu zetten we het op een drinken”, nam Visscher het heft in handen. En handtekeningen uitdelen dan maar. Visscher voldeed aan alle wensen. ,,Heel leuk, dat we hier mogen zijn”, vond Bo (9), een oud-klasgenootje van Sterre, die zich haar goed herinnert. ,,Sterre was stoer, voor niets bang.” ,,Lief, vriendelijk”, vulde Manon (10) aan. ,,Ze had veel vrienden en hielp iedereen.” ,,Dapper en leerzaam”, vond Anouk (10) Sterre. ,,Ze las zo goed, en tekende goed. En we hebben toen veel geleerd over haar ziekte, leukemie.”

,,Ik knip wel vaker lintjes door, maar dit is wel heel speciaal”, concludeerde Bert Visscher. ,,Mooi boek. Ik zie een hut en een konijn, dat zal mijn zoon van vier hartstikke leuk vinden. Nu zal ik Sterre helemaal nooit meer vergeten.”

Door Ria Willemse. Overgenomen uit dagblad De Stentor van donderdag 14 mei 2009

Het boekje is te koop via een bestelling bij uw boekhandel of via de website van de Sterre Stichting (10 euro) www.desterrestichting.nl . De opbrengst gaat naar de Sterre Stichting. Contact email: sterrestichting@gmail.com.