‘Verhaal over Sterre’ wint 1e prijs bij de Verhalenwedstrijd JIJ & Overijssel!

Geplaatst op

Donderdagavond 20 maart 2014 heeft het verhaal over Sterre, het maken van het kinderboek ‘Lisa, het meisje dat prinsesje wil worden’, de Sterre Stichting door Frank Freriksen de 1e prijs behaald bij de Verhalenwedstrijd van Jij & Overijssel, een initiatief van de Provincie Overijssel. Daarnaast heeft singer/songwriter Rosalie Meijer het nummer ‘Stars’ (het nummer dat over Sterre gaat) gespeeld en gezongen.

Het gonst donderdagavond in de zaal beneden in de Creatieve Coöperatie aan de Esdoornstraat. Het publiek is in afwachting van de finale van de verhalenwedstrijd Jij & Overijssel. Tussen het gepraat klinkt af en toe het geluid van rinkelende kopjes en schuivende stoelen. Volle bak en de temperatuur loop iets op. Is het de drukte of de spanning? Eerst is er de inleiding van Kirsten Notten, verhalen vertelster en initiatiefneemster van deze speciale verhalenavond. Haar rustige vertelstem krijgt direct de volle aandacht van het publiek.

Verhalen vertellen, wie vindt dat nou niet fijn? Iedereen houdt van verhalen, spannende verhalen, stoere verhalen, enge verhalen, ontroerende verhalen en informatieve verhalen. Niet alleen geschreven verhalen, maar ook uitgebeelde verhalen, gezongen verhalen, getekende verhalen en ga zo maar door, maar vooral toch verhalen die verteld worden. Geen cultuur zonder verhalen. Verhalen verbinden en zorgen voor een eigen of gedeelde identiteit. Daarom hebben mensen verhalen nodig. De Provincie Overijssel is zich erg bewust van de rol en het belang van verhalen in een samenleving en heeft een heuse ‘verhalenjager’ in dienst: Jan Swagerman. Vanavond kan hij zijn hart ophalen.

Stan Frischy, de bekende verhalenverteller uit onze wijk, is één van de juryleden die vanavond de zeven genomineerde verhalen moet beoordelen. Hij geeft het publiek uitleg hoe die keus gemaakt gaat worden. De verhalen moeten onder andere authentiek zijn, persoonlijk zijn en binding met de provincie hebben. Het eerste verhaal is een vertelling die van generatie op generatie is overgegaan en wordt door Jannie Bakker in dialect verteld. Het heet ‘De vijf gebroeders’, de naam van een turfschip. Net als alle ingezonden verhalen kunt u deze geschiedenis terug lezen op de website van de Provincie Overijssel. Bovendien zijn daar verhalen te vinden die door verhalenjager Jan Swagerman verzameld zijn.

De heer Banck is de verhalenverteller die vanavond vooral de lachers op zijn hand krijgt. Hij heeft een smakelijke anekdote over de ambtenaren in het provinciehuis dat destijds nog in de Diezerstraat stond. Banck woont tegenover het provinciehuis en concludeert dat de ambtenaren vaak voor het raam staan. En dat is handig, want ze waarschuwen hun overburen wanneer de kinderen kattenkwaad uithalen. Het verhaal is een audioverhaal en niet te lezen maar te beluisteren op de website van de provincie. Ook het audioverhaal is genomineerd. Eigenlijk zijn het zes verhalen die vanavond beoordeeld moeten worden. Eén van de verhalen is een aparte categorie: de jongerenprijs. De elfjarige Joey is rapper en winnaar van deze prijs. Hij laat de zaal op geheel eigen wijze, cool en relaxt, het winnende verhaal horen : “Rappers zijn eigenlijk verhalenvertellers op de beat.”

Het verhaal van Sterre en De primeur van Rosalie: ‘Stars’

Aangrijpend is het verhaal dat niet af is. Het verhaal over het meisje Lisa dat ervan droomt om prinses te zijn. Als Lisa bij haar opa een schatkaart vindt, volgt ze een spannende zoektocht, die haar allemaal avonturen laat beleven. De bedoeling van het verhaal is dat iedereen die het leest zelf mag bedenken hoe het avontuur verder gaat. Het is eigenlijk het verhaal van het meisje Sterre Freriksen. Het verhaal dat ze samen met haar vader maakte voor ze op jonge leeftijd aan leukemie komt te overlijden. Rosalie Meijer heeft het verhaal over Sterre vertaald in een lied en vanavond speelt en zingt ze dit voor de allereerste keer voor publiek. Een primeur, want binnenkort zal ze vaker te horen zijn. Het nummer ‘Stars’ is inmiddels opgenomen.

Verhalenwedstrijd-Rosalie

Na het optreden van Rosalie trekt de jury zich terug om te overleggen en een winnaar te kiezen. Makkelijk kan het niet zijn, want de verhalen die vanavond de revue passeren verschillen zowel qua vorm, stijl als inhoud en presentatie. De genomineerden zitten er ondertussen redelijk ontspannen bij en ‘doen een bakkie.’ Jannie Bakker drentelt een beetje rond. “Ik zou wel graag willen winnen”, geeft ze toe. Hilda Knol, die een over een ‘schaatsaffaire’ heeft geschreven vindt meedoen al winnen. “en van mij mag het verhaal van Sterre het winnende verhaal worden. Dat zou ik fijn vinden,” voegt ze er aan toe. Gerda Hobert, die graag heel Overijssel glutenvrij zou zien en vanavond in ieder geval de zaal weet te overtuigen, zou ook graag willen winnen. “Niet om de prijs, maar om de aandacht die dit probleem dan krijgt.”

En dan is de jury er. De jury bestond uit: Eva Vriend (auteur Het nieuwe land), Stan Fritschy (meesterverteller), Ronald Kamps (columnist Zwolse Kruimels), Jos de Beij (directeur bibliotheek Deventer) en Ferenc van Damme (projectleider Jij & Overijssel). Stilte in de zaal. Juryvoorzitster Eva houdt de spanning erin. Volgens de jury is het verhaal over de schaatsers in Blokzijl het best geschreven verhaal, maar …….. het verhaal over de glutenvrije beschuiten is het best vertelde verhaal. Vervolgens heeft een combinatie van het geschreven en vertelde verhaal de jury gebracht naar het verhaal van Sterre. Frank Freriksen ontvangt de prijs voor zijn ontroerende verhaal dat ‘niet af is’. De schrijver is verrast: “Ik vind mijn verhaal niet zo literair, meer een documentaire.” Dat past dan mooi bij de prijs. Frank mag zijn verhaal verfilmen.